06. 10. 2023.
Moderna podrška procesu planiranja na primjeru studije slučaja

Milan Listeš, Business Development Manager, Data Analytics & Machine Learning & Artificial Intelligence, u kratkom intervjuu predstavio je Modernu podršku procesu planiranja na primjeru studije slučaja, a o ovoj temi će detaljnije biti govora na:

5. FINANCIJSKA KONFERENCIJA: Financijsko planiranje, 24. 10. 2023.

 

Kako biste ocijenili trenutačno stanje primjene IT alata pri poslovnom planiranju u hrvatskim poduzećima?

Trenutno je primjena IT alata za poslovno planiranje u velikom zamahu. Kompleksnost i učestalost planiranja posljednjih godina kompanijama je pojačala svijest o potrebama fleksibilnosti i brzog planiranja što se uveliko vidi u broju razgovora i o kvaliteti razgovora koje vodimo s kompanijama na temu moderne IT podrške procesu planiranja.

Koja su glavne prednosti intenzivnije primjene specijaliziranih IT alata kod poslovnog planiranja?

Glavne prednosti kao što su mogućnost brze reakcije na promjene na tržištu, optimizacija resursa u planiranju te bolje upravljanje rizicima su posebice došle do izražaja posljednjih godina. Nekoliko velikih tržišnih poremećaja kao što su izazovi u lancu opskrbe, porast cijena energenata pa u konačnici i čitava COVID pandemija, natjerali su kompanije da s uhodanog godišnjeg ili kvartalnog planiranja prijeđu na ad-hoc simulacije kompletnog P&L-a i nekih drugih financijskih kategorija, dinamikom koju tržište traži od njih. Tu promjenu je bilo jako teško podržati bez primjene specijaliziranih alata za poslovno planiranje.

Planiraju li poduzeća, koja koriste IT rješenja za planiranje, samo brže, ili i bolje?

Primarna svrha alata je da pomogne korisnicima i organizacijama da planiraju brže. Ali, kada osobi omogućite da nešto radi brže ili u ovom slučaju da na planiranje troši manje vremena, događa se nuspojava, a to je da ima više vremena za kvalitetan pristup težim zadacima kao što su planiranje novih artikala, planiranje investicije, planiranje na nižem nivou nego do sada itd., tako da je učestala posljedica i kvalitetnije (bolje) planiranje, a ne samo brže.

Koje su prednosti specijaliziranih IT alata za planiranje u odnosu na druga IT rješenja, koja se također koriste za planiranje u praksi?

Kategorija “drugih” IT rješenja koja se koriste za planiranje, većinom je na našem tržištu popunjena korištenjem Microsoft Excela. Taj alat pruža vrhunsku podršku procesu planiranja do neke točke, koja je specifična za svaku organizaciju. Ipak, kada bi svim tim točkama pronašli zajednički nazivnik bila bi to činjenica da je organizacijama nužno potrebna pomoć u administraciji čitavog procesa, dodjeljivanjem zadataka u planiranju, zadavanjem rokova te procesom odobrenja planova. Specijalizirani IT alati za podršku planiranju pružaju visok stupanj automatizacije i sigurnosti u tom procesu koji nažalost nije lako osigurati kada se planiranje odvija u nekoliko stotina ili tisuća različitih Excel datoteka rasutih po internim diskovima i mailovima korisnika.

Koje bi bile Vaše preporuke za potrebne korake, i njihov redoslijed, za poduzeća koja žele implementirati specijalizirane IT alate za poslovno planiranje?

Detaljna analiza procesa i opsega planiranja je ključna. Ovdje je važno naglasiti da IT podrška ide korak uz korak sa zrelošću organizacije i opsegom koji organizacija inače planira. Osim analize procesa, kompanije se vrlo često odlučuju na pilot projekte posebno u kompleksnim organizacijama jer je to najjednostavniji način smanjenja rizika gdje se za minimalnu investiciju može vidjeti vrijednost alata nad vlastitim podacima organizacije.

Kako biste ocijenili, kojim KPI-evima, uspješan projekt implementacije IT alata za poslovno planiranje?

Postoji nekolicina KPI-eva koji su mjerljivi, ali je vrlo teško izolirati utjecaj implementacije alata za planiranje. Primjer takvog KPI-a je poboljšanje točnosti planiranja. S druge strane postoji i nekolicina KPI-eva koje je moguće direktno mjeriti i vezati ih za uspješnu implementaciju alata kao što su smanjenje vremena potrebnog za izradu planova, viša produktivnost zaposlenika u procesu planiranja ili povećanje zadovoljstva korisnika unutar organizacije.

Kako vidite budućnost daljnjeg razvoja IT alata za planiranje, a pogotovo s obzirom na razvoj umjetne inteligencije?

Mogućnosti unaprijeđena planskih alata razvojem umjetne inteligencije su vrlo široke i još uvijek u fazi testiranja. Ono što već sada vidimo su tri vrlo jasne primjene koje će donijeti velike benefite organizacijama. Jedna je korištenje strojnog učenja koji koriste eksterne podatke, a ne samo interne transakcijske podatke, koji su u stanju pružiti organizacijama puno preciznija predviđanja prodaje u usporedbi sa standardnim statističkim pristupom. Također drugi aspekt je automatizacija izrade planskih modela. Ova funkcionalnost ide ruku uz ruku s konceptom “treće generacije” planskih alata, koji se fokusiraju na to da što više automatizira proces pripreme planskih podataka te omogući korisnicima da samostalno kreiraju planske strukture ili ih mijenjaju i fokusiraju se na sam proces planiranja. Treća se naravno odnosi na integraciju različitih GPT alata koji će se sigurno moći koristiti kako bi u potpunosti pojednostavili proces planiranja i doveli ga na nivou ljudskog razgovora između planera i alata za planiranje.

 

Više o temi Moderna podrška procesu planiranja na primjeru studije slučaja na:

5. FINANCIJSKA KONFERENCIJA: Financijsko planiranje, 24. 10. 2023.

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.
 
 
 Novosti - Arhiva