Strateško i operativno planiranje: Izazovi, transformacija i budući razvoj
Matea Lončar, Direktorica financija Strateškog poslovnog područja Pića, Atlantic Grupa, u kratkom intervjuu govori o temi Strateško i operativno planiranje: Izazovi, transformacija i budući razvoj, a o tom će detaljnije biti govora na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.
Koji su Vam najveći izazovi u usklađivanju strateškog i operativnog planiranja unutar dinamičnog FMCG okruženja?
Strateško planiranje daje nam jasan smjer za godine pred nama i definira prioritete koji će u narednim godinama biti u fokusu kako bi ostvarili svoje dugoročne strateške ciljeve. S obzirom da se strateško planiranje radi za period od narednih nekoliko godina, a postoji i sami vremenski odmak između izrade strateških i operativnih planova unutar kompanije, usklađivanje ovih planova može biti vrlo izazovno s obzirom na brzinu tržišnih promjena, promjena u preferencijama potrošača, potrebom za brzim inovacijama u proizvodima, izazove u lancima opskrbe, pritiscima na cijene i marže i regulatornim promjenama. Posljednjih nekoliko godina bili smo svjedoci značajnih izazova i promjena kao što su snažan rast cijena sirovina, produženje vremena potrebnog za isporuku sirovina i strojeva, izazovi u dostupnosti radne snage i nove EU regulative. Sve ovo zahtijeva sposobnost brze prilagodbe operativnih planova kako bi mogli ostvariti zacrtane strateške ciljeve.
Kako digitalna transformacija planiranja i kontrolinga u Atlantic Grupi pomaže u lakšem prevladavanju ovih izazova?
Alati za planiranje i izvještajni alati koje smo implementirali posljednjih nekoliko godina omogućili su nam jedinstveni izvor istine i dostupnost podataka koji su ranije bili diljem organizacije u različitim lokalnim ERP-ovima, Excel tablicama ili pohranjeni lokalno na računalima pojedinaca i dijelili se mailovima na jednom mjestu. Takva dostupnost podataka osigurava da uvid u njih pravovremeno imaju svi kojima su oni potrebni, što olakšava brzu reakciju na promjene koje utječu na poslovanje i postizanje operativnih i strateških ciljeva. Digitalna transformacija ubrzala nam je i proces planiranja i izvještavanja čime se u cijeloj organizaciji oslobodilo vrijeme za strateško promišljanje i veći fokus na tržište i proizvode. U proizvodnji je digitalna transformacija omogućila mjerenje efikasnosti na pojedinačnim proizvodnim linijama i brzu identifikaciju područja gdje je moguće kroz određene intervencije povećati produktivnost i efikasnost. Daljnja digitalna transformacija usmjerena je na implementaciju alata za integrirano poslovno planiranje, koji omogućuje povezivanje planiranja kroz cijelu organizaciju - od planiranja potražnje, nabave, prodaje, prodajnih i marketinških aktivnosti, proizvodnje do financijskog planiranja, čime će se dodatno ubrzati cijeli proces, povećati točnost planiranja, omogućiti brzo i lako kreiranje različitih scenarija i simulacija što će znatno olakšati donošenje pravovremenih taktičkih i operativnih odluka.
U kojoj mjeri planiranje danas može biti prediktivno, a koliko mora ostati adaptivno?
Ukoliko postoji dovoljno relevantnih povijesnih podataka, prediktivno planiranje može biti od velike pomoći jer ubrzava cijeli proces planiranja i povećava točnost samog plana, pogotovo u stabilnim tržišnim uvjetima i kod zrelih proizvoda. Ipak, s obzirom na spomenute česte promjene i izazove u okruženju koje su posebno izražene u FMCG industriji, uvijek mora ostati opcija adaptivnog pristupa planiranju, gdje prijedlog plana koji dobijemo pomoću prediktivnih modela možemo korigirati kako bi mogli odgovarajuće reagirati na volatilno okruženje i brze promjene u potrošačkim navikama.
Kako financije mogu bolje podupirati brze odluke poslovnog vodstva u nesigurnim vremenima?
Ključno je pružiti pravovremene i točne informacije koje će pomoći u donošenju prave odluke. U nesigurnim vremenima, gdje su promjene brze i česte, statični godišnji planovi postaju zastarjeli i nužno je uspostaviti rolling forecast modele koji će koristiti najnovije podatke i omogućiti brze ažurirane prognoze te prilagodbu planova u skladu s promjenama u okruženju i optimalnu alokaciju resursa. Scenarijsko planiranje također pruža veću otpornost poslovanja i bržu reakciju na novonastale uvjete. Ključna je i transparentna i česta komunikacija sa svim ostalim funkcijama kako bi imali širu sliku o cijelom poslovanju a ne samo brojke u fokusu, jer jedino tako možemo biti partneri poslovnom vodstvu.
Na čemu u najvećoj mjeri temeljite razvoj planerskih kapaciteta tima: na tehnologiji, procesima ili znanju?
Bitno je razvijati tim u svim navedenim aspektima. Razvoj tehnologije i automatizacija određenih zadataka nam oslobađaju dragocjeno vrijeme za analize i razumijevanje podataka, kao i strateško promišljanje. Razvoj tehnoloških kompetencija osnažit će tim i olakšati im korištenje podataka za donošenje odluka i skretanje pažnje vodstvu na ključne stvari. Ipak, podatke možemo istinski razumjeti tek kada imamo znanje o procesima i širu sliku poslovanja mimo samih brojki – zato je vrlo bitna suradnja tima s ostalim odjelima poput prodaje, marketinga, proizvodnje, razvoja - kako u planiranju tako i u redovnom poslovanju. Na taj način tim kontrolinga može biti zaista proaktivan partner poslovanju.
Više o temi Strateško i operativno planiranje: Izazovi, transformacija i budući razvoj na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.
Novosti