Procesi poslovnog planiranja – Primjer iz prakse
Boris Borčić, Glavni financijski direktor kompanije, STSI, u kratkom intervjuu govori o temi Procesi poslovnog planiranja – Primjer iz prakse, a o tom će detaljnije biti govora na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.
Koji su ključni elementi koji čine uspješan proces poslovnog planiranja u kompaniji?
Postoji nekoliko ključnih elemenata koji su preduvjet uspješnog procesa planiranja. Prije svega je to kvalitetan i detaljan kalendar, tj. raspored. Sam proces je vrlo kompleksan i sastoji se od mnogo sudionika. Samim time, ključno je da je proces posložen logički, da postoji slijednost u zadacima i da svatko zna što treba učiniti i kada. Na kontrolingu je potom da osigura disciplinu i poštivanje rokova samog procesa. Drugi bitan element je predviđanje kretanja poslovnog okruženja. Posebno je izazovno predvidjeti eksterno okruženje i parametre koji bitno utječu na poslovanje kompanije, a nisu direktno pod kontrolom menadžmenta. Izdvojio bih još kao ključan element samu kvalitetu inputa i outputa planiranja. Kao i u bilo kojem drugom procesu, bitno je planiranju pristupiti odgovorno i to od svih sudionika kako bi na kraju finalni proizvod bio što kvalitetniji i samim time svrsishodniji.
Kako balansirate dugoročnu neizvjesnost poslovnog okruženja s potrebom za operativnom preciznošću?
S obzirom na konstantne promjene poslovnog okruženja, a pogotovo unazad 5 godina od pandemije na ovamo, neizvjesnost je postala novo normalno. Smjer razvoja kompanije kreće od strategije. Ad-hoc promjene koje se događaju u okruženju utječu na način i brzinu realizacije vaše strategije, ali smjer bi trebao ostati isti. Ravnoteža se postiže na način da kada nastupi neka značajna promjena kompanija može brzo ažurirati plan koji se onda spušta na operativne razine, a sve u svrhu mitigacije negativnih promjena ili pak maksimizacije pozitivnih. Nemojmo zaboraviti da kriza može biti ujedno i prilika za razvoj i širenje. Tu se opet vraćamo na sam proces planiranja. Ako je on dobro posložen onda vrlo brzo možete doći do novih scenarija da odgovorite na izazove u okruženju.
U kojoj mjeri je važno integrirati IT i financije u fazi planiranja, osobito u tehnološki zahtjevnim industrijama?
Mislim da je oduvijek integracija IT-a i financija bila važna, a pogotovo u današnje vrijeme. Nastavno na prethodni odgovor, brzina promjena u okruženju, zahtjeva kvalitetan proces planiranja, a sama realizacija procesa uvelike ovisi i o IT-u i sustavima koje kompanija koristi. U prvu ruku kako bi imali što detaljnije inpute i trendove, a potom da možete raditi razne simulacije i scenarije kako bi bili spremni odgovoriti na neizvjesnosti poslovanja. U budućnosti ovdje vidim i veći doprinos umjetne inteligencije pomoću koje bi se mogli kreirati razni scenariji, predviđanja, simulacije i interpretacije outputa.
Kako se kroz praksu u STSI-ju rješava pitanje planiranja scenarija i fleksibilnosti modela?
Prije svega je bitno dobro definirati scenarije za poslovni plan. Koje su to promjene koje najviše utječu na poslovanje, ali i one koje utječu na onaj dio poslovanja gdje ste najranjiviji. Najteže je kada počinjete proces i modele graditi iz nule, pogotovo ako ste nova kompanija ili ako tek odnedavno imate kontroling kao funkciju u svojoj kompaniji. U tom slučaju bih poručio da nećete moći sve riješiti i razviti u jednom poslovnom ciklusu, nego ćete trebati dorađivati kroz nekoliko iteracija. U STSI-u, kao članici INA Grupe, prednost je da je kontroling, kao funkcija kompanije, davno osnovan i kroz sve krize koje su se dogodile dodatno se razvijao kao i sam planski proces. Upravo kroz krize su se nadograđivali modeli koji nam sada omogućuju veću fleksibilnost u planiranju i, naravno, brzinu.
Što biste istaknuli kao dobru praksu iz Vaše organizacije koju bi druge industrije mogle primijeniti?
Kada govorimo o procesu planiranja, onda mi često na pamet dođe izjava Dwight D. Eisenhowera, bivšeg američkog predsjednika, koji je rekao: „Sudjelujući u pripremama bitaka, shvatio sam da su planovi beskorisni, ali da je planiranje nezamjenjivo.“. Nastavno na to bih dodao da, koliko god proces planiranja bio zahtjevan, a pogotovo u velikim kompanijama, on donosi mnoge prednosti. Kroz njega još bolje upoznajete svoju kompaniju, koje su joj jake, a koje slabe točke te sam proces sve uključene tjera na razmišljanje kako biti proaktivan, umjesto reaktivan. Ostale detalje i iskustva možete čuti na samoj konferenciji.
Više o temi Procesi poslovnog planiranja – Primjer iz prakse na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.
Novosti