Financijska transformacija u maloprodaji
Tadija Dalić, Regionalni direktor financija za maloprodaju, Fortenova grupa, u kratkom intervjuu govori o temi Financijska transformacija u maloprodaji, o kojoj će detaljnije govoriti na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško i operativno planiranje", 23.10.2025.
Koji su najveći izazovi u uspostavi centralne financijske organizacije za maloprodajne kompanije u različitim državama regije?
Uspostava centralne financijske organizacije u velikoj maloprodajnoj grupi koja posluje u pet država, s oko 2000 prodavaonica i gotovo 5 milijardi eura prihoda, zahtjevan je i dugotrajan proces. Provodi se u više faza, a svaka od njih donosi vlastite izazove.
Prije razgovora o izazovima važno je naglasiti ciljeve toga procesa. Prvi je omogućiti donositeljima odluka brži i fleksibilniji pristup kvalitetnim i pouzdanim informacijama, kako za strateške, tako i za svakodnevne operativne odluke. Drugi ključni cilj je stvaranje ušteda kroz optimizaciju i automatizaciju procesa rada te ostvarivanje sinergijskih efekata kroz centralno upravljanje troškovima (npr. regionalni pregovori s dobavljačima pojedinih usluga).
Jedan od izazova s kojim smo se suočili je, npr. veliki broj različitih IT sustava koje koriste kompanije, kao i različita razina njihove integracije, a kako se upravo ti sustavi koriste za pripremu izvještaja na temelju kojih se donose odluke, neusklađenost među sustavima u krajnjoj liniji ima utjecaj na proces donošenja odluka. Dodatno, na kompleksnost provođenja centralizacije utječu i razlike u poslovnim modelima i organizacijskim strukturama kompanija, ali kao i utjecaj koji svaka promjena ima na zaposlenike. Stoga su kvalitetno strukturiranje projekta i redoslijed aktivnosti te edukacija, komunikacija i uključivanje zaposlenika presudni za uspjeh projekta i efikasno ostvarenje cilja.
Kako standardizacija računovodstvenih, kontroling i treasury procesa doprinosi transparentnosti i učinkovitosti poslovanja?
Jedinstveni data model koji objedinjuje i integrira podatke iz različitih zemalja, kompanija i IT sustava je jedan od glavnih razloga uspostave centralne financijske organizacije. Cilj je osigurati usklađenost podataka, automatizirano povlačenje i fleksibilno upravljanje njima – uz mogućnost da menadžment ima sažeti high-level pregled, dok operativa u svakom trenutku može „zaroniti” do najniže razine detalja, potrebnih za donošenje svakodnevnih odluka.
To znači standardizaciju - od računovodstvenih politika i procesa, preko uloge kontrolinga koji podatke strukturira i pretvara u informacije korisne za donošenje odluka do rada riznice iz koje se centralizirano upravlja gotovinom, likvidnošću i zaduživanjem kako bi se, primjerice, optimiralo korištenje novčanih sredstava ili smanjili financijski rizici. Transparentne i pravovremene informacije presudne su za planiranje novčanih tokova i financijsku stabilnost.
U kojoj mjeri digitalni alati i automatizacija (npr. PowerBI, prediktivni modeli) mogu unaprijediti kontroling i donošenje menadžerskih odluka u maloprodaji?
Maloprodaja je specifična po tome što kroz svoje poslovanje generira ogromnu količinu podataka koje je nemoguće učinkovito obraditi i iskoristiti kroz rad s tradicionalnim alatima. Zato digitalni alati i modeli strojnog učenja igraju ključnu ulogu u pretvaranju podataka u odluke. PowerBI se pokazao posebno korisnim zbog sljedećih razloga:
- jednostavan je za upotrebu i ne zahtjeva „vojsku programera”
- može obraditi i integrirati velike količine podataka iz različitih sustava
- prirodno se nadovezuje na Excel, primarni alat većine korisnika
- omogućuje brzo ažuriranje izvještaja s visokom razinom automatizacije i kontrola
Automatsko naručivanje robe je drugo područje na kojem radimo na unaprjeđenju procesa korištenjem digitalnih alata pa je nakon algoritma za pakiranu hranu i neprehrambene artikle, razvijen i model za svježu hranu (voće, povrće, meso, riba). Ovakvim prediktivnim modelima optimiramo opskrbu, smanjujemo gubitke i povećavamo dostupnost robe. Programi lojalnosti kakav je, primjerice, u Hrvatskoj Konzumov Multiplus card predstavlja podatkovni zlatni rudnik koji nam na temelju njihovih kupnji omogućava bolje razumijevanje ponašanja kupaca i predstavlja osnovu za kreiranje personalizirane ponude svakom kupcu. Tako je prošli tjedan svim članovima MPC-a u aplikaciju stigla obavijest da imaju mogućnost aktivirati individualizirane popuste „skrojene” za svakog člana programa. Ovo je prvi put da u Konzumu imamo ovakvu vrstu izravnog marketinga prema svakom pojedinom kupcu.
Dodatna područja na kojima radimo na razvoju sličnih modela strojnog učenja su procesi upravljanja asortimanom i cijenama. Očekujemo da će s daljnjim razvojem umjetne inteligencije ovakvi modeli dobivati sve više na značenju. Pobjednici u maloprodaji bit će oni koji najbolje iskoriste vrijednosti svojih podataka.
Kako u praksi balansirate kratkoročne financijske ciljeve s dugoročnim strategijama restrukturiranja i rasta u maloprodajnom segmentu?
Ključ dugoročnog uspjeha u maloprodaji je zdravi rast prihoda, a kako je riječ o sektoru s niskim operativnim maržama, svaka prilika za iskorištenje ekonomije obujma je presudna.
Najbolji pokazatelj uspjeha je podatak o količinskom like-for-like rastu postojećih prodavaonica. Ako u postojećim prodavaonicama imamo rast broja kupaca i rast prihoda koji dolazi iz povećane količinske prodaje, to nam je pokazatelj da su dugoročne strategije i aktivnosti koje smo provodili u posljednjim godinama bile uspješne. Kratkoročne mjere troškovne optimizacije moraju biti pažljivo razmotreni u kontekstu dugoročne strategije rasta. Lojalnog kupca je teško osvojiti, a vrlo lako izgubiti – stoga je njegovo zadržavanje u središtu svih odluka.
Koju ulogu imaju regionalne sinergije i suradnja financijskih timova u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, BiH i Crnoj Gori u stvaranju dodane vrijednosti za Fortenova grupu?
Najveća vrijednost stvara se kroz užu suradnju operativnih timova koji su do sada funkcionirali u svakoj kompaniji za sebe, a posebno je važna povezanost zaposlenika ispod rukovodeće razine, jer se svi suočavaju sa sličnim izazovima.
Uspostavom centralnog financijskog tima za maloprodaju ruše se komunikacijske barijere i stvara se prostor za razmjenu najbolje prakse. Rješenja razvijena u jednoj kompaniji često se mogu uspješno primijeniti i u drugoj. Time se ubrzava rješavanje problema, smanjuju troškovi i osigurava dodatna vrijednost za cijelu grupu.
Više o temi Financijska transformacija u maloprodaji na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.

Tadija Dalić, iskusan je financijski stručnjak s bogatom karijerom u područjima financijskog upravljanja, restrukturiranja i strateškog savjetovanja. Od svibnja 2025. obnaša funkciju Finance Directora za Retail poslovni segment Fortenova grupe, gdje vodi novouspostavljenu Central Finance organizacijsku jedinicu s ciljem standardizacije i unaprjeđenja računovodstvenih, kontroling i treasury procesa u svim maloprodajnim kompanijama grupe u regiji. U toj ulozi, uz postojeće odgovornosti u Konzumu, preuzima i regionalne zadatke u bliskoj suradnji s financijskim timovima u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, BiH i Crnoj Gori.
Svoju je karijeru u Fortenova grupi započeo 2018. godine u Konzumu, gdje je kao Finance Director vodio tim od preko 100 zaposlenika u područjima računovodstva, kontrolinga i treasuryja. Bio je ključna osoba u financijskom restrukturiranju maloprodajnog poslovanja s prihodima od 2 mlrd. eura, u provedbi nagodbe Agrokora, pripajanju i integraciji Velpra, optimizaciji procesa i unapređenju financijskog planiranja te implementaciji PowerBI sustava za izvještavanje. Aktivno je sudjelovao u M&A projektima, projektima optimizacije obrtnog kapitala te postizanju sinergija unutar Fortenova grupe, uključujući Mercator.
Prije dolaska u Konzum, Tadija je radio u Deloitteu (2016. – 2018.) kao Manager i Associate Director u odjelu financijskog savjetovanja, gdje je vodio transakcijske i restrukturirajuće projekte u Hrvatskoj i Sloveniji. Među najznačajnijim iskustvima ističe se uloga voditelja tima u analizi likvidnosti Agrokora tijekom krize, što je bilo ključno za nagodbu i restrukturiranje koncerna, kao i provođenje brojnih due diligence projekata i financijskih analiza za vodeće regionalne kompanije.
Karijeru je započeo u KPMG-u (2007. – 2016.), gdje je kao Supervisor i Assistant Manager u reviziji stekao temeljno iskustvo u financijama, vodeći revizijske timove za renomirane klijente iz različitih industrija te sudjelujući u savjetodavnim projektima vezanima uz konsolidacije, spajanja i akvizicije.
Tadija je ovlašteni računovođa (FCCA), član britanskog udruženja ACCA, a diplomirao je na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.