EFEKTIVNO I EFIKASNO PRENOŠENJE INFORMACIJA – KLJUČ USPJEŠNE KOMUNIKACIJE

Doc. dr. sc. Ivan Dević
Viši znanstveni suradnik
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
U doba informacijskog preopterećenja, vještina da se ključna poruka ispravno prenese postaje vrlo moćno oružje u poslovnom komuniciranju. Komunikacija je srž svakog uspješnog odnosa – poslovnog, društvenog ili privatnog – no često zaboravljamo da nije dovoljno samo govoriti ili slati poruke. Ključno je kako ih prenosimo. Je li naša poruka dovoljno jasna? Doseže li pravog primatelja i izaziva li željeni učinak? U tom kontekstu, često se spominju pojmovi efektivnosti i efikasnosti komunikacije, no iako su slični, između njih postoji bitna razlika. Efektivno prenošenje informacija znači da primatelj u potpunosti razumije poruku i da ona postiže željeni učinak. S druge strane, efikasnost u komunikaciji odnosi se na prijenos informacija na način koji zahtijeva što manje vremena, resursa i truda. Idealna komunikacija uspijeva postići oba cilja – biti i efektivna i efikasna. Na primjer, dug e-mail prepun stručnih izraza može biti efektivan ako sadrži sve potrebne informacije, ali nije efikasan ako primatelju treba previše vremena da ga pročita i razumije. S obzirom na to da loša komunikacija dovodi do nesporazuma, nepotrebnog gubljenja vremena, a često i frustracija na osobnoj razini, važno je razumjeti kako poboljšati vlastite vještine prenošenja poruka. U ovom radu istražit će se ključni principi uspješne komunikacije, dati korisni alati i tehnike koji nam mogu pomoći da informacije prenosimo brzo, precizno i s maksimalnim učinkom te će se ukazati na važnost percepcije i oblikovanja komunikacijske situacije za uspješnu komunikaciju.