31. 07. 2025.
Izazovi operativnog planiranja u praksi

Vedran Obadić, CFA, Direktor, Korporativno planiranje i kontroling, Mlinar, u kratkom intervjuu govori o temi Izazovi operativnog planiranja u praksi, a o tom će detaljnije biti govora na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.

Koji su najčešći izazovi s kojima se suočavate u operativnom planiranju u FMCG industriji?

Samo ime industrije odražava i najveći izazov u planiranju – Fast moving. U FMCGu, a pogotovo u djelu u kojem Mlinar Grupa posluje (dnevno svježi proizvodi i proizvodi sa kratkim rokom trajanja), često možemo govoriti dosta binarno – ili smo taj dan napravili prodaju ili nismo! I zbog toga je planiranje (pa čak i mikroplaniranje na razini dana u nekim slučajevima) vrlo važno, a često radimo i razne scenarijo analize kako bi bili što spremniji na promjene u okolini. Iz toga proizlazi sljedeći izazov – do kojih razina planirati i kada. Stoga imamo više razina planiranja (godišnji plan, forecast, tromjesečni rolling forecast, plan proizvodnje,…) gdje svaka razina ima potrebnu razinu detalja prilagođenu za ljude koji te planove gledaju te se s njima uspoređuju (npr. plan proizvodnje se radi na dnevnoj razini i on primarno služi za ljude u proizvodnji, dok godišnji plan i forecaste prati primarno management). Zadnji izazov je svakako kako u toj svoj dinamici u planove uklopiti dugoročnu strategiju kompanije. Tu do izražaja dolazi iskustvo managementa koji jasno razumije dugoročnu strategiju i ciljeve te je može vrlo jasno pretočiti u operativne planove, KPI-eve te dnevne zadatke.

Kako u praksi spajate planiranje proizvodnje, zaliha i financija? Postoji li idealna razina integracije?

U Mlinar Grupi se glavni financijski plan kreira se na razini SKU-a krajem tekuće godine za narednu, te se svaka tri mjeseca rade projekcije s pretpostavkama do kraja godine. SKU planovi su baza za preliminarni plan proizvodnje iz kojeg proizlaze i razni ostali zavisni troškovi (npr. trošak plaća, potrebni skladišni kapacitet, logistički troškovi, trošak energije…). No svaki mjesec prodajni kanali daju svoja očekivanja prodaje za narednih tri mjeseca (rolling forecast) iz čega se kreiraju planovi proizvodnje i pripremaju targetirane zalihe na kraju svakog pojedinog mjeseca. Također, kroz rolling forecast možemo pratiti i očekivanja prihoda za pojedini mjesec te ih uspoređujemo sa inicijalnim planom i trenutno važećom projekcijom do kraja godine. Sve ovo trenutno pripremamo u alatima za planiranje, ali i dalje koristimo Excel za pojedine kalkulacije. Idealno, željeli bi doći do toga da ljudske inpute svedemo na minimum, te da sve projekcije, kalkulacije i planove kreiramo putem matematičkih modela, a vlasnici prihodovnih i troškovnih centara samo zadaju pretpostavke matematičkim modelima te provjeravaju i po potrebi korigiraju outpute matematičkih modela. Na taj način managerima ostaje više vremena baviti se kako unaprijediti poslovanje te promišljanjima o cjelokupnoj slici kompanije u narednim periodima.  

Koliko operativni modeli mogu unaprijediti donošenje svakodnevnih odluka u upravljanju lancem opskrbe?

U samom lancu opskrbe postoji jako mnogo podataka koji utječu na odluke te ih je vrlo teško sve analizirati na smislen način, tako da se u praksi i dalje većinski koristi nešto nalik Paretovom pravilu – fokusira se na prioritetne zadatke koji će pokriti 80% svih aktivnosti (tj. fokus je na artikle koji nose najveći kolač dobiti, dok se ostalima posvećuje manje pažnje). Naravno, sve to je i dalje podložno ljudskoj grešci. S druge strane, digitalni alati koji koriste naprednije matematičke i operativne modele u svojim analizama pokrivaju sve dostupne podatke u sustavu i u potpunosti eliminiraju ljudske pogreške u kalkulacijama, sve to u puno kraćem vremenu nego čovjek. Tako da su odluke koje se donose uz pomoć alata svakako brže i sveobuhvatnije te preciznije od onih koje bi se donijele na podlozi analitika koje je pripremila osoba. A osim toga, napredniji alati mogu i „predvidjeti“ budućnost (pomoću povijesnih podataka i dostupnih podataka na internetu) te odrađivati dio manualnog ljudskog posla poput naručivanja koje mogu preuzeti na sebe, tako da na dulji rok možemo svakako govoriti i o uštedi troškova kroz optimizaciju radnog kapitala i manje utrošenog vremena na manualne poslove.

Na koji način koristite podatke i analitiku u optimizaciji planiranja resursa?

S obzirom na razinu kompleksnosti u Mlinar Grupi (Mlinar Grupa se osim maloprodajom bavi veleprodajom i izvozom, a također imamo vlastitu proizvodnju i logistiku), svaki vlasnik troškovnog i prihodovnog centra prati drugačiji set podataka i ima različite zahtjeve vezane uz analize i izvještaje. Upravo zbog toga, osim kontrolinga, odjeli imaju i svoje analitičare koji detaljno ulaze u specifične setove podataka, te su oni podrška u donošenju svakodnevnih operativnih odluka unutar pojedinog odjela, dok kontroling prati sve to kroz prizmu financija te iz perspektive cjelokupne organizacije. Kroz svakodnevno praćenje podataka i pravovremeno upozoravanje na promjene i odstupanja od planova i projekcija, te pogledom iz više uglova (operativni i financijski) možemo kao kompanija brže reagirati na promjene što u FMCG industriji na kraju rezultira i maksimiziranom dobiti.

Kako postići operativnu izvrsnost u organizaciji s tolikim brojem prodajnih mjesta i promjenjivom potražnjom?

Bez obzira na sve automatizacije i digitalne alate, jedini način da se postigne operativna izvrsnost je kvalitetan tim ljudi koji znaju na pravi način iskoristiti alate koji su im dostupni i informacije koje ti alati pružaju! Tako je i u Mlinaru – glavni oslonac je odličan tim koji zajedno surađuje. A s obzirom na industriju u kojoj se nalazimo, jedan od glavnih uvjeta je vrlo jasna podjela zadataka i odgovornosti te komunikacija unutar i među odjelima jer se promjene događaju svakodnevno. Ali da bi ljudi bili zadovoljniji i na kvalitetan način odrađivati svoje zadatke, bilo je potrebno omogućiti im sve te alate koji će olakšati svakodnevni posao (poput dnevnih PowerBI izvještaja, automatiziranih slanja mailova, digitalizacija planiranja i slično) i unaprijediti kvalitetu donošenje svakodnevnih odluka.  

Više o temi Izazovi operativnog planiranja u praksi na: 7. Financijskoj konferenciji: "Strateško o operativno planiranje", 23.10.2025.

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.
 
 
Sve objave
 Novosti
 Novosti - Arhiva